Close

Slide szöveg

Lorem ipsum

8mOD Magyar Bajnokság 2015 – Címvédésünk története

18 szept Egyéb | Hozzászólások kikapcsolva
8mOD Magyar Bajnokság 2015 – Címvédésünk története
 

Az előrejelzések alapján gyenge szélre és kevés futamra készültünk, így Zámbor Andris (aki amúgy is csak két napot tudott volna vállalni) helyett a 14 éves Scholtz Hubát hívtam meg a csapatba. (Apjának nem volt kifogása ellene.) Az előzetes várakozásaim az eredménnyel kapcsolatban: nagyon szoros küzdelem a dobogóért, de győzelemről nem is álmodtam. Az idei OD Trophy-s eredményeink szerint komoly lemaradásban voltunk, igaz, ezt a versenyek előtti éjszakai, party edzéseinknek is köszönhettük. „A verseny már a parton eldől!”

11305mediumSzerda reggel 10-kor találkoztunk Almádiban és ekkor kezdte meg a csapat a felkészülést. Addigra a hajó alja már sima volt mint a tükör. Vízre dobtuk, kipakoltuk és előre elkészített jegyzeteim alapján elvégeztük a hibajavításokat, leragasztásokat, kötélcseréket, ellenőriztük és oldalirányban egyenesbe raktuk az árbocot, és mire edzhettünk volna egyet, teljesen elállt a szél. Átmotoroztunk Füredre és beneveztünk. A mérlegre a rendezők jóvoltából pezsgővel álltam fel, így is vagy 30kg-val kevesebbek voltunk, mint a limit. Simák Pali (Tramini) kérdezte is: „Előre iszol a medve bőrére?” ☺

Csütörtökön reggel Almádiból a teraszról nem látszott a tó, mintha ellopták volna, ilyen ködöt augusztusban még nem láttam. Füredre érve, rögtön a hirdetőtáblánál kezdtem és szomorúan láttam, hogy megint csak 10 hajó indult, miközben félszáz nyolcas van a Balatonon. Mi hiányzik? Mi kell, hogy többen legyünk? Erre még visszatérek. Egy dolog okozott örömöt, hogy ex-kormányosom, barátom, ellenfelem, sokszoros 8mOD bajnok és helyezett Fináczy Péter, Szuti Zerge nevű hajójával a várakozásoknak megfelelően benevezett, így erősebb volt a mezőny a tavalyihoz képest, arról nem beszélve, hogy szinte mindenki újított valamit a vitorlakészletein.

11313mediumSajnos az első versenynapon, a várakozásoknak megfelelően egész nap a parton ültünk. Délután volt egy kis versenyzésre alkalmatlan szellő, több hajó is kifutott, ebben próbáltunk edzeni, szigorúan közel a kikötőhöz, ha elfogy, ne kelljen evezni. Jellemző, hogy az első hajó, ami kiment és az utolsó, aki bejött azok Olcsiék voltak, pedig szerintem nekik kell a legkevesebbet edzeniük.

Péntek délutánra már ígért valami szelet a meteo, jól imádkoztunk, végül fél kettőkor kimentünk a vízre. Egész jó, 6-8 csomó közötti északi szél kerekedett, csíkosan, de ellepve a versenyterületet. Éreztük, hogy idén nem lesz meg a 9 tervezett futam, még a kötelező 4 is necces, így minden futam eredménye számít. Ennek tudatában rajtoltunk, nem vállalva felesleges rizikót, és megpróbáltunk mindig szélben maradni. Sikerült is a vezető American Crew mögül – látva hogy megáll – kihalzolni, és ezzel átvéve a vezetést megnyerni az első futamot. Gyorsak voltunk kreuzban is és hátszélben is, megnyugtató volt így vitorlázni, semmi izgalom nem volt bennem a futamok előtt. Bíztam a hajóban és a csapatban. A második futamban is végig elöl vitorlázva futottunk be Kassai András után a második helyen. A harmadik futamban pedig látszott, hogy jobb oldalon meglépett egy-két Asso, így luv rajt és jobbra, csak ketten mentünk el Rubennel, de ő visszaigazított, mi pedig elengedtük a mezőny kezét, aminek az lett a vége, hogy 4 percet vertünk a másodikra és sikerült két Assot is megverni. Másnap ha valaki kérdezte, hogy mentünk, annak azt mondtuk, Assoban 12. ☺

11303mediumSzombat teljes szélcsend, ahogy jósolták, tükör víz, nem is várt senki mást, talán csak én reménykedtem, hogy legyen még egy futam és érvényes a bajnokság. Amikor feleségem kérdezte sms-ben hogy állunk, azt írtam 4 sörrel vezetünk, erre persze nem jött válasz…

Az utolsó nap kora reggelre szelet ígért a meteo, így a rendezőség 9 órás rajtot hirdetett. Kicsit csúszva ellőtték, itt is biztosra kellett mennem, nem akartam korai rajttal bukni ezt a lehet hogy utolsó lehetőséget, mivel már látszott, hogy egy, max. két futam van ebben tipikus leállós keletiben. Csíkos volt a pálya, Z taktikát választva indultunk, és mivel az első keresztezések után látszott, hogy vezetünk, Petit, Kassait figyelve mentünk. Sikerült ezt a futamot is 4 perc előnnyel nyerni. A második futam pedig már tényleg csak a biztonsági vitorlázásról szólt, ordító lee rajtban, utolsóként indultunk luvban, de még így is harmadiknak értünk fel a bójához, Fináczy Peti sarkában, sajnos a spinnakerrel bóját érintettünk, így félreállva, spinnakkerrel egy gyors 360, majd irány a mezőny után. Azt hittem lesz időnk utolérni az elejét, ekkor dudáltak, hogy pályarövidítés. Stresszelek, miattam a legrosszabbat halzoljuk a versenyen, igyekeznünk kellene. A 8. helyről sikerült a befutóra ötödiknek feljönnünk a Montana elé, számomra örökké emlékezetes, halz-felélesedés, rögtön leejtés, spi szárak betép, nehogy a bójához érjen – megint -, és sikerül éppen hogy előtte befutni, ami azért is volt jó, mert így eldőlt a bajnokság. Megnyertük!

96e9ae_3dfad1ba36d443b8af7d34bbf6f9c613.jpg_srb_p_870_580_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srbAzért még kint maradunk, hátha lesz még egy futam, hiszen főleg vitorlázni jöttünk, de azért lassan csorogtunk a part felé, elég sokára ugyen de lelőtték, irány a SzÖVI, pakolás, koccintás, majd vacsora a Halászkertben. Lekéstük volna a díjkiosztót, ha Dalos Attila nem csörög rám, hogy elkezdődött, mert a rendezők előrehozták 4-re, így az asztaltól felállva, mindent otthagyva rohantunk. Többünk felesége, gyermeke is szívesen eljött volna, így sajnos ők lemaradtak, több díjazottal együtt. Volt olyan hajóosztály ahonnan senki nem volt ott. Sokan nem értesültek erről a pici módosításról, biztos kint volt a falon, de elgondolkodhatna a rendezőség, hogy ilyen esetben nem kéne-e külön kiértesíteni (SMS, e-mail) legalább a helyezetteket, hogy módosult az időpont. Döbbenetes hiba szerintem, és az egész díjkiosztót kínossá tette, remélem ők is érezték, tanulnak belőle.

Köszönöm azoknak a hajóknak és csapatoknak a részvételt, akik eljöttek, a rendezőknek és a szélnek, hogy érvényessé tették a bajnokságot. Köszönöm a csapatomnak, hogy teljesítményükkel, bekormányozhattam hajómat megint a dobogó első fokára. Családomnak hogy támogattak.

Most számoltam utána, 2003 óta minden 8-as magyar bajnokságon és itthoni EK-n ott voltam. Emlékszem még a bő 30 fő fölötti mezőnyökre. Ilyen nevek kormányoztak a teljesség igénye nélkül: Majthényi, Fináczy, Detre, Pallai, Czégai, Kutics, Kisszölgyémi, Rauschenberger, Kelo, Goszleth, stb. Volt idő, amikor ez volt a legnépszerűbb és a legerősebb nagyhajós osztály.

Ez az egyik legjobb és legélvezetesebb hajótípus a Balatonon, szomorú ez az érdektelenség. Egy bajnokságon lehet a legtöbbet tanulni a hajóról, vitorlázásról és Önmagunkról. Dolgozzunk rajta együtt, hogy jövőre még többen induljunk versenyeken, legyünk újra mi a legnépesebb mezőny a Kékszalagon és a Magyar Bajnokságon, legyen a 8mOD a Balaton Legnépszerűbb Osztálya!

Jó szelet!

Erdős Bálint
nekem (nem) 8